Poznaj Zioła

Jak wspierać organizm zimą?

Zimą przed naszym organizmem stawianych jest wiele wyzwań. Mróz i wiatr, duże różnice temperatur na zewnątrz i wewnątrz budynków, a także – smog dokuczający mieszkańcom wielkich miast, dotkliwy zwłaszcza zimą.

W zimie spada też nasza odporność, przez co jesteśmy bardziej narażeni na infekcje – zwłaszcza, gdy poruszamy się po mieście komunikacją zbiorową. Dodatkowo, krótki dzień i mała ilość słońca przekładają się na spadek nastroju.

Zważywszy, że w naszym kraju zima trwa kilka dobrych miesięcy, podczas których nie możemy zapaść w zimowy sen, powinniśmy opracować strategię wspierania organizmu o tej porze roku.

Na szczęście, z pomocą przychodzą zioła! Sprawdźmy, po które warto sięgnąć, by w dobrym samopoczuciu cieszyć się chłodniejszą porą roku.

1. KWIAT GŁOGU

Znany z pewnością zapalonym ogrodnikom i działkowiczom – jest to bowiem jedna z popularniejszych roślin ozdobnych.

Dlaczego warto sięgnąć po kwiat głogu? Przede wszystkim, wspomaga on prawidłową pracę serca i układu naczyniowego. Zimą znaczenia nabierają jego kolejne właściwości, które oczywiście nie bez znaczenia są w innych porach roku: ułatwia on relaks oraz łagodzi uczucie niepokoju i napięcia.

Zimą trudno o tyle sposobów na poradzenie sobie z negatywnymi emocjami, co latem. Trudniej o aktywność na świeżym powietrzu, choćby długi spacer, także ze względu na smog. Dlatego regularne sięganie po napar z kwiatu głogu ma tak duże znaczenie o tej porze roku – łagodzi drażliwość, ułatwia zasypianie.

2. DZIURAWIEC

Chociaż kojarzymy go głównie ze wspieraniem pracy układu trawiennego, przyczynia się on także do zachowania równowagi emocjonalnej oraz dobrego psychicznego i fizycznego samopoczucia.
Ma to oczywiście szczególne znaczenie w zimnych miesiącach – gdy o dobry nastrój i siły witalne wcale nie jest tak łatwo!

Ujemne temperatury, święta Bożego Narodzenia czy zimowe wyjazdy wiążą się także z cięższym niż w czasie wakacji jedzeniem – stąd fakt, że napar z dziurawca łagodzi dyskomfort, pozytywnie wpływa na funkcjonowanie układu trawiennego i pracę wątroby, jest kolejnym argumentem ku temu, by po niego sięgać.

3. OSTROPEST PLAMISTY

Przetrwanie zimy w dobrej kondycji i samopoczuciu to przede wszystkim kwestia utrzymania odpowiedniej równowagi także między wolnymi rodnikami i antyoksydantami, które krążą po naszym organizmie.

Na szczęście z pomocą przychodzą zioła – warto sięgnąć choćby po herbatkę ostropest plamisty. Działa on korzystnie na prawidłowe funkcjonowanie wątroby i dróg żółciowych. Pomaga chronić wątrobę przed działaniem wolnych rodników i czynników zewnętrznych.

4. SZAŁWIA

Zimą spotykamy wielu zachrypniętych ludzi. Czas świąteczny sprzyja spotkaniom towarzyskim w domach i długich Polaków rozmowom. Dlatego warto zadbać o tej porze roku o swoje struny głosowe, sięgając po napar z szałwii.

Szałwia działa kojąco na gardło oraz wspomaga odporność organizmu. Wpływa korzystnie na fizyczne i psychiczne dobre samopoczucie – co jest szczególnie ważne, gdy słońce zachodzi tuż po 15.00.

Warto na marginesie dodać też, że szałwia pozytywnie oddziałuje również na układ pokarmowy – pomoże więc zniwelować uczucie ciężkości po wielogodzinnych rozmowach… przy stole!

5. LIPA

Po herbatkę z lipy sięgamy najczęściej, by wesprzeć układ oddechowy – gdy tylko zaczyna nas drapać w gardle.

Dodatkowo, lipa wspomaga odporność organizmu i ułatwia odprężenie – jest więc idealnym napojem na długie, zimowe wieczory przy książce.
Jak widać, z pomocą herbatek ziołowych, zimę możemy przetrwać w dobrym samopoczuciu! Oczywiście, nie wolno zapominać o odpowiednio zbilansowanej diecie a także ruchu. Warto również śledzić komunikaty związane z zanieczyszczeniem powietrza i wybierać się na dłuższe spacery wtedy, gdy stężenia negatywnie oddziałujących na zdrowie substancji są jak najniższe.

Dobrze pamiętać też o uśmiechu na co dzień i otaczaniu się bliskimi ludźmi – wtedy nawet długa zima nie będzie nam straszna!

To także może ci się spodobać

Brak komentarzy

Zostaw wiadomość